: om du vill visa dig igen/om du vill komma hit igen/om du vill röra mig igen/så måste jag vara i färg

Α Jag fick mer frågor än jag trodde att jag skulle få, därför dröjde svaren ett tag. Jag har försökt att svara så gott jag kan, men vissa frågor var (är) allt för svåra. 
Tack för att ni är världens finaste läsare Ω


Var bor du & vad är det bästa med din stad?
Jag bor i en liten stad som heter Vänersborg. Och det bästa med staden är nog själva läget, att det ligger cirka en timme från Göteborg. Det betyder att man kan vandra omkring där på kvällarna, en helt vanlig vardag. Något annat som är bra med Vänersborg är alla mina vänner som bor här och det fantastiska läget vid Vänern.


Om du fick välja en enda plats på jorden som du skulle bo på, vad skulle du välja?
Jag hade nog valt London. Jag har aldrig varit där, men jag kan tänka mig att det är lite som paradiset på jorden. Människorna (männen), affärerna och språket. Det kan inte bli annat än fantastiskt.


Varför är du där du är istället för att vara där du inte är?
För att det finns någon regel eller lag som säger att man inte kan vara på två ställen samtidigt. Det tycker jag är ganska dåligt; jag hade gärna velat vara på två ställen just nu.


Är du nöjd med ditt liv?
Ja, det skulle jag nog säga att jag är. Så nöjd man kan bli när man är sjutton år och lite vilsen. Visst finns det saker som skulle göra mitt liv bättre; en fin pojke, att bo i en bättre stad och lite mindre plugg. Men nöjd, det är jag allt. Jag har ju ändå mycket som många människor faktiskt inte har.


Vad skulle du ändra på dig själv (insida, utsida, spelar ingen roll) om du kunde?
När det gäller utsidan skulle jag nog vilja ha lite längre och smalare ben, haha. Om jag skulle få ändra någonting på insidan, då skulle jag nog göra mig själv lite modigare och inte så beroende av vad andra tycker om mig. Jag skulle nog också göra mig själv lite mindre lat. Jag är nämligen otroligt lat.


Om du fick välja en person, död eller levande, vem skulle du vilja byta liv med?
Jag hade nog valt att byta liv med Karl Lagerfeld. Tänk att få göra det man älskar mest i hela världen och sedan tjäna otroliga summor på det. Det skulle inte vara så fel. Sen skulle det vara kul att träffa andra modeskapare och se hur de egentligen är.


Är du kär i någon? Om inte när var du det senast?
Nej, jag är inte kär i någon, men jag har varit det tidigare i år. Tyvärr var avståndet alldeles för långt för att det skulle vara värt det i slutändan.


Vad är det absolut finaste du vet?
Händer som knappt rör varandra fast man vet att man egentligen borde hålla hand. Händer och fingertoppar är någonting av det finaste jag vet.


Vem är den snyggaste du vet?
Hm, rent spontant tänker jag på Diego Luna, mest för att han alltid har varit ett exempel som jag har använt. Men min smak har väl kanske ändrats lite sen sist. Nu gillar jag killar som har skjorta, tajta jeans, kängor och mössa. Stubb är ett stort plus. (Nu låter det som att jag vill ha en skogshuggare, men det är inte riktigt så jag menar) Men jag kommer inte på någon just nu, kanske visar bilder någon annan gång.


Vilket är ditt bästa, och sämsta minne?
Mitt bästa minne är från 2007 när jag sprang in som ledare i Milkostafetten (orientering) inför en publik på säkert över 10 000 personer. Den känslan, att veta att så många människor klappar för en, den är ganska svårslagen. Mitt sämsta minne är från 2008. En dag när vi skulle äta frukost som vanligt säger min pappa: ”Jag och er mamma ska flytta isär”. Jag grät i säkert en vecka och jag sov knappt någonting. Det värsta med hela händelsen var att det tog flera månader innan jag vågade säga det till mina bästa vänner. Jag trodde kanske att om jag inte berättade det för någon, så skulle det inte vara sant. Men det var såklart på riktigt. Idag bor jag varannan vecka hos mamma och varannan vecka hos pappa. Och jag har det väldigt bra.


Vad är det första du kommer att tänka på när du vaknar?
”Vad är klockan? Jag hoppas jag kan sova i två timmar till.”


I alla fall, om den viktigaste i ditt liv försvann av egen vilja. Skulle du acceptera valet eller till varje pris få valet ogjort?
Till en början hade jag inte accepterat det. Jag hade kämpat för att denne person skulle komma tillbaka. Men om denne person sedan sa att det var det enda sättet att må bra eller liknande, då hade jag nog slutat kämpa. För den andres skull.


Vilken dialekt tycker du bäst om?
Jag tror faktiskt att jag måste välja göteborgska, mest för att det låter så himla gött när de pratar. Och lite för att jag har lite göteborgska i min dialekt, haha.


Vilket är ditt favoritljud?
Sms-signalen när man får ett sms man har väntat länge på.


Vad gillar du för musik?
Jag gillar faktiskt det mesta. Men svensk musik står högt i min lista, speciellt kent som är mitt absoluta favoritband. Man kan väl säga att mitt musiklyssnande utvecklades lite i takt med kents musik. När de började spela mer electro, började jag lyssna på electro osv.. Så nu lyssnar jag mest på indierock, electro och svenskt tror jag. HÄR är min lastfm.


Soundtracket till ditt liv, hur skulle det se ut?
Jag tror att det skulle vara Passion Pit – Little Secrets. Jag vet inte riktigt varför, men den låten känns som ”jag”. Man dansa men man kan sitta still om man vill det också. Det är mörkt och det är ljust.


Vilken är din absoluta kentfavoritlåt?
Åh, det är så himla svårt att svara på det. Kanske Ansgar & Evelyne eller Håll ditt huvud högt (live), eller massor av andra låtar.

Vilka är de tre finaste låtcitaten du vet?
”Men du bara skrattar åt mig, förminskar allt till ett skämt
Men jag ser på din ängsliga hållning, din jagade blick att det känns”
- Kent – Mannen i den vita hatten (16 år senare)


När Jag blir grå
När Jag faller
Orkar Du för 2?
När idag blir igår
Kommer Du att älska mig
ändå?

Det spelar ingen roll
om Du håller mig hårt
Ingen kommer att
minnas om 100 år
Jag är rädd att man glömmer
glömmer allt
Som vi glömde att vi
älskade varandra”
- Kent – Berg & Dalvana


”Hur kan du vara så säker på ditt svar
Hur kan du vara så iskall ren & klar 
när det finns platser i Vintergatan kvar 
som vi aldrig får se”
- Kent - Elever


Visst är det så att alla samhällare lyssnar på håkan hellström i smyg?
Klart det är så. Men det finns även de samhällare som öppet lyssnar på håkan hellström, till exempel jag, även om jag precis börjat lyssna!


Nämn en låt som alltid gör dig glad.
Jag skulle nog säga Undercover Martyn med Two Door Cinema Club! Mest för att den är så härlig! Och nu har jag läst att de kommer till Emmaboda -11, tänk om jag får höra den live!


Om du bara fick lyssna på en låt i hela ditt liv vilken skulle det vara?
Kent – Nålens öga. Den är inte för högljudd och jobbig, så man tröttnar inte. En av de bättre kentlåtarna.


Vilken låt är din mest lyssnade i iTunes?
Jag har ingen aning, eftersom jag inte använder iTunes för att lyssna på musik. Men på lastfm är den mest lyssnade låten kent - Vals för satan (din vän pessimisten) med 116 spelningar.

Vad har du varit på för konserter & hur många?
Jag har ingen aning om hur många konserter jag har varit på, det är ganska många. Men jag har inte varit på många ”riktiga” konserter. Så de kan jag nog räkna upp: kent (3 ggr), Håkan Hellström (2 ggr), Keane, bob hund och Teddybears. Sen har jag varit på två festivaler (Putte i Parken -09 och Emmaboda -10). Jag jobbar även på Café MIC som arrangerar spelningar, så där har jag sett många ”konserter”.


Dina topp 5 absoluta favoritlåtar i hela världen?
Kent - Ansgar & Evelyne, kent - Håll ditt huvud högt, kent – På Drift?, Miike Snow – Silvia och kent – Stoppa mig juni (Lilla Ego) (Får ångest när jag gör sådant här)


Berätta om ditt bästa festivalminne.
Jag har ju bara varit på två festivaler; Putte i Parken -09 och Emmaboda -10. Men bästa festivalminne.. Det måste vara Planet Turbo på Emmaboda. Att dansa utan hämningar i flera timmar bland träden, det var fantastiskt. Trots att jag var så otroligt trött har jag nog aldrig känt mig så levande.

 

Har du någon fin författare att dela med dig av?
Jag tycker att Haruki Murakami är en bra författare. Min spontana reaktion när jag läste honom för första gången var; ”Var detta allt?” Men jag kunde ändå inte låta bli att låna en bok till, och en bok till… Det slutade att jag hade läst tre av hans böcker på mindre än en månad. Det är någonting som gör att man bara vill ha mer av hans ord. Kanske är det hur han lyckas skriva om de diffusa linjerna mellan olika världar som gör att han är så bra, jag vet inte. För tillfället läser jag Fågeln som vrider upp världen och den är riktigt bra.


Vem är din favoritförfattare?
Jag måste säga pass på den. Jag läser så mycket så att jag inte vet vilka böcker jag har läst och vad de handlar om, tråkigt nog. Jag borde egentligen börja skriva upp vad jag läser och vad jag tyckte om boken, såhär kan man ju faktiskt inte hålla på.

Favoritbok? Favoritfilm?
Min favoritbok har jag ungefär ingen aning om (kolla ovanstående svar). Min favoritfilm är, hur töntigt det än låter, Snabba Cash eller Die Welle. Jag vet att Snabba Cash kanske inte är en sådan film som man ska ha som sin favoritfilm, men jag tycker att den är otroligt spännande. Kan inte hjälpa det. Die Welle är bra mest för att den tar upp ett mycket läskigt ämne. Det är en sådan film man måste se.


Hur mycket skins har du sett nu?
För lite, tyvärr. Jag följer skins på kanal5play.se, men mer än så är det inte. Jag vet inte hur man laddar ner eller hur man ser på program online (bortsett från tv4, kanal5 osv.…)


Vad inspirerar dig?
Andra bloggar inspirerar mig men för det mesta inspireras jag av min vardag. Människor jag möter, händelser jag bevittnar och liknande. Jag inspireras även av mina egna tankar kring livet och sådär. Inspiration är ingenting jag går omkring och letar efter; om det kommer så kommer det.


Hur lärde du dig fota? Var ifrån hittar du din inspiration till nya bilder och sånt?
Jag köpte en dålig kamera och tog massor av macrobilder på blommor och stenar och jag vet inte vad. Sedan köpte jag en lite bättre kamera och började fota lite mer seriöst. Sedan köpte jag en ännu bättre kamera och fotade så fort jag fick tillfälle till det. Så jag har lärt mig genom att testa mig fram. Fast lite har jag allt läst mig till också. Hur jag får inspiration kan du läsa i svaret ovan.


Hur gör du för att komma på allt fint att skriva, och vad gör man om man helt plötsligt tappar allt det?
Jag bara skriver det första som dyker upp i huvudet. Jag försöker att undvika att skriva ”på schema” utan skriver bara när jag har någonting att säga, annars känns texten konstig och krystad. När man tappar det, vilket jag inte tror man kan göra, då får man nästan vänta på att det ska komma tillbaka. Jag tror inte man kan tvinga sitt skrivande, det kan i alla fall inte jag göra.

 

Vilken är din favoritblogg?
Jag måste säga Pulsurbalans. Kombinationen av otrolig text och fina bilder är underbar.


Vad läser du för bloggar, både kända och okända?
Jag läser ganska många bloggar men här är några:
Thecompletetruth – Min favoritfotoblogg. Han är så fantastiskt duktig.
Vardagsbrus – Duktig fotograf som tar jättefina vardagsfotografier.
Sofia – En av mina bästa vänner som är en otroligt begåvad fotograf.
John – En annan väldigt bra vän som också är duktig med kameran.
Pulsurbalans – Skriver så det känns in i hjärtat.
Kolossal – Skriver som om det skulle kunna komma direkt från mig. Hon sätter mina tankar ”på papper”.


Vilken tid på dygnet, dag i veckan, månad och årstid är din favorit?
Tid på dygnet är nog runt 21. Man är inte speciellt trött och kvällen har precis börjat. Min favoritdag är fredagar. Svaret kan man läsa i frågan under. Favoritmånaden är nog december, mest för att det är jul och allt är så himla fint. Favoritårstid kan jag inte bestämma, det är vintern eller sommaren. Vintern för att allt är så mysigt och jag fyller år, sommaren för att den är härlig.

Vilken dag i veckan är din favoritdag?
Min favoritdag är fredagar. Det är som en helgdag, fast skillnaden är att man går upp i tid och inte slösar bort sin dag i sängen. Jag har en tendens att jag inte orkar gå upp och göra någonting vettigt på lördagar och söndagar.


Vilken är den mest mystiska och outforskade tiden på dygnet?
Det är kanske femtiden på morgonen. Mycket för att de flesta fortfarande sover och bara några få har hunnit gå upp. Det är bara några få gånger jag har varit vaken vid den tiden tyvärr, men det ska jag ändra på. Man känner sig så ensam då, på ett fridfullt sätt.


Mjölk eller vatten?
Mjölk, helt klart. Jag har alltid druckit mycket mjölk och det är en av mina favoritdrycker. Vatten dricker jag nästan aldrig.


Vad är din favoritmaträtt? Vilken är den äckligaste maträtten? Vad skulle du vara för maträtt om du var en maträtt? Blev du hungrig nu?
Min favoriträtt är nog spagetti och köttfärssås, det har det varit sedan jag var liten, en klassiker helt enkelt. Det finns nästan ingenting som jag inte äter, men blodpudding och skolans pirog klarar jag inte av. Om jag skulle vara en maträtt skulle jag nog vara någon slags gryta, med mycket morötter i. Och ja, jag blev väldigt hungrig.


När är det lagom dags att börja baka lussebullar?
Bakar man nu tycker folk att man bakar för tidigt, bakar man om några veckor så är det för sent. Eviga frågan, när är det lagom att baka julebröd?
Jag tycker att man kan börja i november, någon helg innan första advent. Man ska ha hunnit provsmaka lussebullarna, så ifall de är äckliga så hinner man baka nya till advent.


Visst hade det varit grymt med indie-gym? (man gymmar i cheap monday-[jinns] och randiga tröjor, har gympapass till håkan hellström och spinning till annat gött som är jävlit indie?)
Jag vet inte.. Det känns som om stämningen skulle kunna bli lite dryg på något sätt. Eller så skulle det bli tvärt om. Något som är säkert är att det skulle svettas rätt rejält.


Definiera uttrycket "jävla indie-b-rud"!
Ja. Om man är en jävla indie-b-rud är man en rätt cool tjej som är lite för cool för sin egen stad. Att vara hipster skadar inte. Man lyssnar på cool indiemusik och går på många konserter. Man fotar mycket och hänger i Göteborg med andra coola människor.


Visst ska vi göra asmånga coola saker i göteborg nästa höst när hanna är på folkhögskola? (jag bor ju i göteborg då liksom)
Ja, för då är jag arton år. Nästa år är vårt år, det får bli vårt nyårslöfte.


Visste du att göteborgs trafikerade gator ser ut som glittergator när mörkret faller över stan?
Ja, det vet jag. Om man åker upp i utsiktstornet på Liseberg ser man längre än man någonsin trodde att man skulle få se. Samtidigt som det är vackert, så känner man sig så otroligt liten. Det är en svår känsla för man vet liksom inte om man ska vara glad eller ledsen.


Om du skulle vara en frukt, ett djur och en stad, vad skulle du vara på? (gissar på äpple zebra & göteborg)
Haha, du känner mig väl Sofia. Äpplet ska dessutom vara grönt, då skulle jag bli helnöjd.


Kommentarer
Avsändare: mathi

älskar din blogg, verkligen :)

2010-11-18 @ 14:24:09
URL: http://grapewinefuckers.blogg.se/
Avsändare: victoria

det är verkligen magiskt att vara ute 5 på morgonen. var det för några veckor sedan. jag och några vänner gick ut på promenad, det var alldeles stjärnklart och allt var helt tyst bortsett från våra röster.

2010-11-18 @ 17:07:55
URL: http://pulsensfrekvens.blogg.se/
Avsändare: inger helén

himla fint att läsa.

2010-11-18 @ 22:18:07
URL: http://smallwishes.blogg.se/
Avsändare: HANNA

HALLÅÅÅÅÅÅÅÅ, Jag ska inte dö eller något bara för att jag ska flytta!



VI ska göra en massa roliga saker nästa år. Puss.

2010-11-19 @ 09:58:49
Avsändare: sofia

jo hanna. du kommer inofficiellt dö.



http://sakert.blogspot.com/2010/11/november.html



SÅ JÄVLA AH MIN KVINNA!!!!!

2010-11-19 @ 12:46:17
URL: http://sofiabystrom.blogg.se/
Avsändare: sofia

ja!! kom på onsdag?

2010-11-22 @ 10:06:31
URL: http://sofiabystrom.blogg.se/
Avsändare: em!

det här tyckte jag om.

2010-11-22 @ 22:40:27
URL: http://emmaklemets.blogspot.com
Avsändare: john

varför vill du ha längre, smalare ben för? du har, helt ärligt, ett av de snyggaste paren ben jag har sett (och du vet att jag tycker om ben). puss på dig.

2010-11-25 @ 19:47:35
URL: http://kallspel.wordpress.com
Avsändare: frida vega s

gud vad fint att bli länkad, kram

2010-11-29 @ 00:24:06
URL: http://vardagsbrus.blogg.se/
Avsändare: SOCKER

åh, jag blir så himla, himla glad över att få stå med i din lista! att jag kanske till och med är din favoritblogg. fantastiskt. tack söta, fina du!

2011-01-26 @ 22:38:03
URL: http://pulsurbalans.blogg.se/
Avsändare: rebecca

kent <3

2011-01-29 @ 11:59:06
URL: http://lallabecca.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (om du vill)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback